בית הספר להתנגדות הלא אלימה  הרשמה לאתר
הרשמה
 
050-5229348
English  English
בית הספר להתנגדות הלא אלימה
במשפחה, בבית ספר ובקהילה
סדנא בנושא ברית הורה-מורה
אין כל ספק שקשר טוב בין הורים למחנכת הילד הינו דבר חשוב, אך כאשר מדובר בילד בעל בעיות התנהגות בבי"ס, קשר בין ההורים למורה הינו קריטי! מורים רבים מעידים כי הנכונות שלהם להתגייס לעזור לילד 'בעייתי' תלויה לא מעט בעמדת ההורים: הורה אשר משתף פעולה עם צוות בית הספר מעלה לעין ערוך את נכונות המורה להתגייס חמען ילדו, מאשר הורה אשר מאשים את בית הספר בהתנהגות הבעייתית של הילד, נלחם ומשפיל את המורה ("בית הספר לא יודע איך לחנך ילדים כיום", "המורה מחפשת את הילד שלי.... היא תמיד נגדו", "אני אעשה הכל להעיף את המורה/מנהלת הזאת מבית ספר"). כנ"ל לגבי הורה אשר מפגין אדישות וניתוק מהתנהגות הילד בבית הספר ומצפה מהמורה "להתמודד עם הילד, זה התפקיד שלה...".

באותו אופן, הורים מדווחים שכאשר מערכת היחסים שלהם שלהם עם המורה מאופיין בשיתוף פעולה והערכה הדדית, הן ההתנהגות והן היכולת הלימודית של ילדם משתפר משמעותית.

ועדיין, למרות דברים אלה, הורים ומורים מוצאים עצמם יותר מדי פעמים בשני "צדי המתרס", כאשר כל צד מאשים את הצד השני בהתנהגותו הבעייתית של הילד, ומנסה להעביר את האחריות להתנהגות לצד השני. התוצאה של האשמות הדדיות אלה הינה כרסום הסמכות הן של ההורים והן של המורים, אשר בתורה רק מגבירה את התנהגותו הבעייתית של הילד.

בסדנא זו, אנו שמים במרכז את חשיבות הקשר בין ההורים למחנכת וצוות בית הספר, ונלמד כיצד לבנות ולשמר את הברית הורה-מורה. נעסוק באופן בו ניתן לבנות ע"י צעדים אקטיביים קשר חיובי ותומך בין ההורים למורים בבי"ס או בגן. בעזרת דוגמאות וניתוחי מיקרה, נדגים כיצד ברית שכזו מעצימה את ההורים והמורים כאחד, ועוזרת להם בהתמודדות עם הילד ובעיותיו.

חלק ראשון- התמודדות עם בעיות התנהגות של ילדים בבי"ס הספר

בחלק הראשון של הסדנא נתמקד בילדים המציגים בבית הספר התנהגות בעייתית, אלימות, חוסר קבלה של סמכות המורה, וכן בילדים בעלי ADHD. ילדים אשר בשל התנהגותם בית הספר מתקשה להתמודד איתם, עד כדי "האיום" שלא יוכלו להמשיך ללמוד בבית הספר.

הסדנא תציג שיטת עבודה המושתתת על עקרונות ההתנגדות הלא אלימה, שמטרתה בניית הברית הורה-מורה, באופן שיאפשר שיתוף פעולה ועבודה משותפת בין ההורים לבי"ס , במטרה להביא לשיפור בהתנהגות הילד.

בין הכלים והמיומנויות שילמדו בסדנא יהיו:

  1. מתן כלים להגברת הנוכחות המנטלית של ההורים בבית הספר באמצעות הברית הורה-מורה.
  2. קביעת מטרות משותפות להורה ולמורה.
  3. הכרזה משותפת של ההורים והמורה
  4. יצירת שפה משותפת וחזית אחידה בין ההורים ובית הספר.
  5. הכנסת גבולות וחוקי הכיתה לתוך הבית.
  6. ביסוס תגובות הוריות בבית בתגובה להתנהגות הילד בבית הספר (באמצעות שימוש בכלים המוכרים של התיישבות, תומכים, ועוד).
  7. כיצד לבצע התיישבות, במידת בצורך, בבית הספר.
  8. פעולות פיצויי.

הסדנא תציג את האמצעים האמורים, תבהיר את הרציונל התאורטי שלהם ותכלול דוגמאות ממקרים טיפוליים מגוונים. במידה ומשך הסדנא יספיק יוזמנו המשתתפים להעלאות מקרים ושאלות מתוך עולמם המקצועי.

חלק שני- התמודדות עם תופעת "סירוב בית ספר"

תופעת סרבנות בית ספר הינה תופעה רב-גילאית אשר הולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות עד כדי מגיפה. הורים הנתקלים בסרבנות בית ספר, אינם יודעים כיצד להתמודד עמה ותגובותיהם נעות לסירוגין בין הטפות, כעס ואיומים לבין אמפטיה, רחמים, ויתור וכניעה, עד למצב של חוסר אונים והשלמה עם המצב. גם לבתי הספר אין כלים של ממש להחזיר את הילד לספסל הלימודים ונראה כי המערכת כולה חסרת אונים מול התבצרותו של הילד בסירובו ללכת לבית הספר.

הסכנות של נשירה מבית ספר הינן רבות ועלולות לפגוע בהתפתחות הילד מבחינה נפשית, חברתית, ותפקודית. הניסיון מראה כי ככל שעובר הזמן, הקושי להחזיר את הילד למסגרת בי"ס גדל והסיכוי לחזרתו קטן.

מתוך האמור לעיל, חשיבות החזרת הילד למסגרת בית הספר הינה קריטית ודורשת התערבות מידית. שיטת ההתנגדות הלא אלימה מציעה תכנית טיפול מערכתית להחזרת הילד לבית הספר. התוכנית כוללת כלים השאובים מעקרונות ה-NVR , בשילוב עקרונות CBT.

הסדנא תציג את התוכנית הטיפולית לסרבנות בי"ס, ותתרכז בהקניית המיומנויות והכלים הבאים:

  1. שמירה על זהות הילד כתלמיד גם בזמן שאינו הולך לבית
  2. העברת מסר ברור ועקבי שלילד ללכת לבי"ס, ללא הסלמה או כניעה.
  3. הכרזה
  4. הכנסת גבולות בי"ס לתוך הבית.
  5. שיתוף וגיוס צוות בית הספר לתהליך הטיפולי וחלוקת תפקידים מתאימים למחנכת, ליועצת, למנהלת ולתלמידים.
  6. הערכות בית הספר לקראת חזרת הילד לבית הספר
  7. יצירת מדרג הליכה לבית הספר והיחשפות הדרגתית למקורות החרדה.
  8. שימוש בכלים טיפוליים כגון הכרזה, התיישבות.
  9. גיוס תומכים.
  10. פעולות פיוס.
  11. טיפול פרטני בילד- מה עושים כאשר הילד מסרב?

הסדנא תלווה בדוגמאות ממקרים רלוונטיים, יתקיים דיון פתוח בסוגיות השונות, והמשתתפים יוכלו להעלות שאלות לדיון.
הסדנא מיועדת למטפלים, מורים ואנשי חינוך.


לפרטים נוספים ניתן לפנות במייל - education@nvrschool.co.il

קורסי לימוד
קורס בסיסי למטפלים בגישת ההתנגדות-הלא-אלימה (NVR)
פרקטיקום
סדנא בנושא ברית הורה-מורה
קורס לשפ"חים, מרפאות ומוסדות בתחום הטיפול, הרווחה והחינוך הבלתי-פורמלי
קורס הכשרה למורים ומנהלים
קורס לעיריות ומועצות מקומיות
קורס להורים בנושא השגחה הורית
קורסים מתקדמים
שתף בפייסבוק  הרשמה לאתר
הרשמה
 
050-5229348